Epitafium Melchiora Sobka
Obraz przedstawia Pokłon Trzech Króli. Scena pokłonu rozgrywa się w szerokim pejzażu z ośnieżonymi górami i zielonymi pagórkami
Melchior Sobek (zm. 1542)
Obraz przedstawia Pokłon Trzech Króli. Scena pokłonu rozgrywa się w szerokim pejzażu z ośnieżonymi górami i zielonymi pagórkami w najdalszym tle, wśród których widnieje drobna figurka patrzącego w górę, na gwiazdę, pasterza z owcami. Są też drzewa, zarówno liściaste, jak i szpilkowate na planie pośrednim. Widać też niebo pokryte charakterystycznymi, wrzecionowatymi obłokami.
Epitafium Melchiora Sobka
Inskrypcja: „ad tumulum R[everendissimi] D[omini] Melchioris Sobek Canonici Cracovien[sis] / Cervus: / Melchior, o dulcis mi Melchior te quod acerbos / Fraudis gemitus ad tua busta meos / Kapte michi, nondum canis, vidat[us] ab annis / E vite medio tramite, capte michi / Melchior / Cerite mei custos generis: quid fata guerelis / Frustra sollicitatis clausa ad amante tuis / Viri quid refert q[ue] sum cito mortuus: omnes / Serior aut cicior, for tamen equa manet / Parce igitur lachrimis: fratrem tibi nonne reliqui / tertia discessus, leniat ille mei. / Hunc michi fac ferres dum vitam transigat illam / Tercia que vite pars, solet esse tue, / Sit aurata levi quam fers cervite coronam / Illustrat collum secula multa tuum”.
Epitafium
Epitafium Melchiora Sobka
Pierwotnie umieszczony w kaplicy Świętej Trójcy przy katedrze na Wawelu. Od końca XVIII wieku w posiadaniu Zgromadzenia Księży Misjonarzy, najpierw w seminarium zamkowym, następnie w seminarium Stradomskim prowadzonym przez misjonarzy.
Na pierwszym planie znajduje się czterokolumnowa loggia o kolumnach stojących na wydatnych bazach. Przed tą budowlą klęczy ujęty w partii od kolan, znacznie mniejszy od pozostałych postaci, widoczny z profilu kanonik w pelerynce i albie. W ręku trzyma biret. U jego kolan znajduje się tarcza z herbem Brochnicz. Pod baldachimem siedzi Maria z Dzieciątkiem, za nią św. Józef. Najstarszy król, który klęczy przed Jezusem, wręcza na tacy dar, na dalszym planie stoją dwaj monarchowie, lewy ciemnoskóry.
Stroje i pozostałe rekwizyty noszą cechy aktualizacji. Ubiory trzech królów można wyprowadzić ze współczesnej mody i ikonografii zarówno sakralnej, jak i świeckiej.