- Wprowadzenie w tajemnice wiary
- Pouczenie w wierze
- Reguła wiary
- Wyjaśnienie tradycji
Rozwój katechizmów po Soborze Trydenckim
Katechizm rzymski (Catechismus ex decreto Concilii Tridentini ad parochos, 1566) zawierał wykład wiary i życia chrześcijańskiego stanowiący w Kościele jednolitą normę wiary, służył głównie formacji duchowieństwa. Stał się on podstawą do wydania katechizmów w poszczególnych wspólnotach lokalnych.
Ważnym wkładem w dalszy rozwój były inicjatywy Piotra Kanizjusza: tzw. Wielki Katechizm (1555) oraz 2 wyciągi: jeden dla dzieci tzw. Mały katechizm (1556) oraz drugi dla starszej młodzieży zwany średnim Katechizmem (1558).
Wartościowe były także katechizmy przygotowane przez Roberta Bellarmina tzw. katechizm mały: Dottrina cristiana breve perchè si possa imparare a mente (Rzym 1597); Compendium doctrinae christianae, Kraków 1606 (wersja łacińska); Summariusz nauki chrześcijańskiej. Kraków 1608 (wersja polska) oraz katechizm duży: Dichiaratione più copiosa della dottrina cristiana, (Rzym 1598, Kraków 1775).
W początkowym okresie katechizmy wydawano dla dorosłych. Po inicjatywach Piotra Kanizjusza, który jako pierwszy opracował katechizmy dla dzieci i młodzieży pojawiły się kolejne. Szczególnie liczne były one w XIX w. W wieku dziewiętnastym pojawiły się tzw. katechizmy narodowe. Kolejny wyraźny rozwój katechizmów katolickich nastąpił w XX i XXI wieku.